The Bookshop Book

DSC_0004

DSC_0009
Et af mine yndlings minder fra jeg var lille er (mærkværdigt nok) at være til tandlægen. Ikke fordi at jeg kunne lide at blive boret, overhovedet! Men fordi jeg måtte få en ting efterfølgende og oftest foregik det i den boghandel der lå overfor tandlægen. Jeg kan huske følelsen af at sætte krydser i boghandlernes julekataloger og ikke mindst følelsen af at tage imod en knitrende pose fyldt med nye eventyr. Alt i alt elsker jeg boghandlere; store, små, antikvariater, glitrende forsider og knækkede rygge, jeg tager imod det hele. Jeg arbejder selv i en boghandel og det gør kun min kærlighed til branchen større.
Det, at man kan hjælpe folk med komme hjem med den næste litterære oplevelse er fantastisk.
Noget andet der er fantastisk er, Jen Campbells nyeste bog The Bookshop Book. Bogen er en samling af 300 unikke boghandlere fra hele verden, som alle har det tilfælles at de elsker at sælge bøger. Udover en kort beskrivelse af boghandlere er der også interviews med kendte forfattere som Audrey Nieffenegger og Tracy Chavelier om deres yndlings boghandel og forhold til boghandler generelt.
Bogen er en hyldest til boghandler-nørderi af bedste skuffe og er fyldt med “bookish facts”, smukke billeder og bogen historie. Men mest af alt er det en magisk bog, der minder mig om at forsvinde ind i den eventyrverden, jeg oplevede efter tandlægen som lille (og hver gang siden), og jeg glæder mig til at tage på jordomrejse med denne bog.

Jen Campbell fortæller mere om bogen i dette podcast fra Shakespeare & Co i Paris og er simpelthen så sød at høre på!

Jen Campbell vandt mit hjerte med hendes dedikation i bogen:
“bookshops are timemachines, spaceships, story-makers, secret-keepers, dragon-tamers, dream-catchers, fact-finders & safe places (this book is for those who this to be true” DSC_0008

DSC_0006

DSC_0010

6 thoughts on “The Bookshop Book

Leave a Reply

