Skammerens datter

Den første bog i Lene Kaaberbøls skammerserie udkom i 2000, og ramte dybt i mit daværende 8-9 årige læse hjerte. Jeg har læst alle fire bøger mange gange i min opvækst, og har kæmpe respekt for Lene Kaaberbøl og hendes måde at skrive børnebøger på. Derfor er jeg også en af dem, der længe har ventet på filmatiseringen og satte mig derfor spændt i de bløde røde sæder i Imperial her til aften.

Jeg er dog efterladt med en lidt tam fornemmelse. Nogle ting var helt fantastiske og præcis som de skulle være, så som Dama Lizea og Drakans ondskab (omend han er blevet noget rødhåret!) og hele sceneriet og kostumer var perfekte. Jeg var også ret vild med den unge Rebecca Emilie Sattrups fortolkning af Dina.

Mit problem med filmen bunder nok mest af alt i, at jeg ikke føler de tager hensyn til de næste bøger og derved får et kæmpe forklaringsproblem i deres egne fortsættelser; 1. Hvordan i alverden kan Drakan få en hær op at stå, hvis hele byen tror han er morderen?! 2. Hvordan har de tænkt sig, at Dina skal udvikle sig som skammer, hvis hun kan det hele allerede nu? 3. De har ændret hele skammer tegnet som koncept, ved kun at have ét, i stedet for en til skammeren og en til hendes lærling.. Jeg forstår godt, at man filmisk bliver nødt til at ændre i handlingen, men jeg følte at de byttede rundt på kronologien, for at få pointer frem, som for mig, i stedet blev glemt eller skabte misforståelser som Lene Kaaberbøl ikke har i bogen. Alt i alt, er det dog en virkelig flot film og jeg skal da også se de næste, men som fan af bogen, manglede der bare noget, men måske det altid er sådan med filmatiseringer

Hvad med jer? Levede filmen op til jeres forventninger?

image

Leave a Reply

