At forvente noget andet

image

Jeg elsker at researche bøger, læse bagpå og smugkigge på siderne i midten. Alt dette er med til at skabe en forventning til bogens indhold. Langt de fleste gange holder det stik og jeg er efterladt med en perfekt afstemt læseoplevelse. Men dette er ikke altid tilfældet.

The Invisible Library af Genevieve Cogman handler om Irene, som er agent indenfor det hemmelige bibliotek, en orden hvis vigtigste opgave er at indsamle sjældne bøger fra parallel universer. Hun bliver tildelt den mission, at indsamle en udgave af Grimms eventyr med et eventyr der afslører noget om bibliotekets historie. Irene og hendes hjælper Kai må rejse til et alternativt London, hvor både vampyrer, varulve og fae lever blandt befolkningen. Og her startede min skuffelse. Jeg forventede at bogen ville være fyldt af hæsblæsende action, masser af steampunk elementer og litterære refecenter strøet ud gennem siderne, og selvom jeg fik de ting til nogen grad, var det som om at Cogman ikke helt kunne beslutte sig for hvilken verden hun ville opbygge. Dette resulterede i mange halve løsninger, ubegrundede tilfælde og mere eller mindre flade karakterer.

Jeg er sikker på, at hvis mine forventninger ikke havde været så skyhøje (og grundet i andre elementer) ville bogen havde været bedre for mig. Jeg håber den næste i serien er bedre, for jeg er dybt forelsket i ideen om bogen, med et bibliotek som hemmelig orden, drager, magi og glemte bøger.

Hvordan spiller forventninger ind i jeres læseoplevelse? Kan I også blive skuffet eller måske positivt overrasket over en bogs udvikling?

2 thoughts on “At forvente noget andet

  1. Det sker at jeg kaster mig ud i en bog, uden at vide hvad den handler om, for så har jeg heller ikke nogen forventninger til den. Det kan både give gode og knapt så gode oplevelser. Langt de fleste gange er jeg blevet positivt overrasket, fordi jeg går ind til handlingen med åbent sind og bare lader mig blive revet med. Men det er hændt et par gange, at jeg har læst en spændingsbog i den tro at det var en kærlighedsroman, og så sidder man bare, som du beskriver, og venter på at noget skal ske, men det sker bare aldrig.

    Hypede bøger har også en tendens til at skuffe mig, da mine forventninger bliver skruet fuldstændig urealistisk op, så jeg forsøger så vidt muligt at undgå at læse de populære bøger, men hypen er på sit højeste.

    Like

    1. Hype omkring bøger er altid en svær ting, det kan både forstærke eller ødelægge lysten til at læse en bog! Godt at høre jeg ikke er den eneste med forventningsafstemmelses problemer (:

      Like

Leave a Reply

